5. - 9. klašu skolēni sadarbība ar vizuālās mākslas skolotāju Agnesi Orbidāni piedalījas zīmējuma konkursā “Mans Karjeras ceļš”. Skolēni kopā ar skolotāju vizuālās mākslas stundā, pārruna par savu nākotnes profesiju. Pēc tam skolotāja palīdzēja skolēniem vizuāli attēlot tā saucamo karjeras ceļu līdz viņu nākotnes profesijai. No labākiem darbiem tika veidota izstāde skolās otrā stāvā gaitenī.
Apsveicam! Konkursa uzvarētāji:
- Viktorija Bogdanova (7.b klase) ieguva 1. vietu;
- Viktorija Kovaļonoka (7.b klase) un Viana Bebriša (7.a klase) ieguva 2. vietu;
- Milana Radionova (5.a), Valerija Pavlova (7.a), Anastasija Zile (6.a) un Darja Černiševa (8.a klase) ieguva atzinību.
Pateicamies par piedalīšanos šajā pasākumā vizuālās mākslas skolotāju un skolēnus.
Marta sākumā 9.klases skolēniem bija iespēja piedalīties karjeras pasākumā „Darba sludinājumu izpēte”. Skolēni iepazinās ar interneta resursiem (www.cv-online.lv, www.visidarbi.lv, www.nva.gov.lv ), meklēja darba piedāvājumus un izpētīja darba devēju prasības. Katrs skolēns izvēlējās sev piemērotāko profesiju un mēģināja atrast internetā darba sludinājumus par noteikto vakanci. Pētīja nepieciešamo izglītību, darba devēja prasības, valodas zināšanas, darba laiku un darba algu. Jauniešus interesēja tādas profesijas kā jurists, farmaceits, policists, zinātnieks, programmētājs, dizainers, pilots u.c. Skolēni apvienojās grupās ar līdzīgām profesijām, apkopoja un apsprieda visu informāciju, secinājumus prezentēja pārējiem.
Mūsu jaunieši saprata, ka konkurētspējai darba tirgū ir nepieciešama laba vidējā profesionālā vai augstākā izglītība, valodas zināšanas (latviešu, angļu u.c.), darba pieredze un „soft skills” prasmes. Uz jautājumu ,,Kas man jādara jau šodien?” jaunieši atbildēja: jāmācās valodas, jāiegūst vidējā izglītība, jābūt aktīvam karjeras pasākumos un skolas dzīvē.
16. februārī 4.a klases skolniekiem projekta ietvaros (projekta numurs: 8.3.5.0/16/I/001 "Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs") apmeklēja Daugavpils Māla mākslas centru, kur iesaistījās interaktīvā nodarbībā ‘’Profesija – keramiķis’’.
Ekskursiju Māla mākslas centrā vadīja keramiķis Jānis Saikovskis, kurš jau 40 gadus strādā šajā vietā. Meistars skolēniem atklāja, ka amatniecības iemaņas galvenokārt var apgūt pašmācības ceļā pie profesionāliem meistariem, bet ir arī iespēja mācīties, piemēram, Rēzeknes mākslas un dizaina vidusskolā, apgūstot keramikas izstrādājumu dizaina programmu.
Keramiķe Nellija Dzalba vadīja skolēniem meistarklasi savā darbnīcā. Nellija strādā Māla mākslas centrā jau vairāk nekā septiņus gadus. Viņa pastāstīja skolēniem par savas karjeras attīstību, uzsverot faktu, ka gribējusi kļūt par keramiķi jau no 10 gadu vecuma. Viņa iepazīstināja skolēnus ar māla apstrādāšanas tehnoloģijām, kā arī māla krāsas ieguvi.
Skolēniem bija iespēja pašiem radošajā darbnīcā darboties ar mālu, iejusties keramiķa lomā uz izgatavot sev piemiņas suvenīru. Radošajā darbnīcā ar skolēniem darbojās keramiķe Lilija Zeiļa. Viņa izstāstīja par māla īpatnībām, kā pareizi darboties ar to, lai izstrādājums izdotos. Skolēni bija pārsteigti, kā mālu apdedzina krāsnīs, kur temperatūra ir lielāka par 1000 grādiem. Keramiķe Lilija ir mācījusies Rēzeknes Lietišķās mākslas vidusskolā Keramikas nodaļā, kā arī attīastījusi savas prasmes Pujāta keramikas studijā.
Pateicoties projektam "Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”, iespēja apmeklēt Māla mākslas centru būs arī citiem mūsu skolas skolēniem.
15. februārī 9.a klases skolēni un viņu vecāki piedalījās karjeras spēlē „Profila izvēle”. Nav noslēpums, ka nākamās profesijas izvēlē liela ietekme ir arī vecākiem, tāpēc viņi tika iepazīstināti ar galvenajiem faktoriem, kas jāņem vērā, izvēloties profesiju. Un tie ir: ,,Gribu”, ,,Varu”, ,,Vajag”.
- Lai darbs būtu Tev interesants un saistošs;
- Lai darbs atbilstu Tavām spējām;
- Lai Tu varētu atrast darbu šajā profesijā.
Skolēni praktiski līdzdarbojās, izmantojot interaktīvas metodes un karjeras izvēles metodikas. Pārdomāja iespējamās atbildes un atbildēja uz jautājumiem: Ko es gribu? Ko es spēju? Kā es to varu panākt? Kurš man var palīdzēt?
Spēles gaitā skolēni kopā ar vecākiem aizpildīja testu, iepazinās ar pieprasītākajām profesijām darba tirgū un ar prestižām mācību iestādēm pēc darba devēja uzskatiem. Vienu no spēles uzdevumiem veica skolotāji – vērtēja skolēnu interesi par noteiktai profesiju grupu (darbs ar cilvēkiem, darbs ar dabu, darbs ar zīmju sistēmu, darbs ar mākslu un darbs ar tehniku).
Spēle rosināja skolēnus domāt par savām interesēm, spējām, prasmēm, sasaistot tās ar iespējamo karjeras izvēli nākotnē, ļaujot skolēniem līdzdarboties un radoši domāt.
Paldies visiem spēles dalībniekiem!
Pedagoģes - karjeras konsultantes Olga Jermolajeva, Oksana Jurāne
14. februārī notika ikgadējais pasākums Ēnu diena, kurā piedalījās 52 mūsu skolas skolēni. Ēnotāji, lai gūtu kaut nelielu ieskatu, iespējams, savā nākotnes profesijā, kļuva par «ēnām» dažādu profesiju pārstāvjiem. Īpaši aktīvi bija mūsu mazie ēnotāji, piemēram, 2.a klasē 10 skolēni ēnoja savus vecākus. Īpaši gribētos atzīmēt 5. b klases skolēnus (Garbuza Zlata, Isakovs Askolds, Voitkevičs Vitālijs), kuri izveidoja interesantas prezentācijas par savu ēnotāju profesijām un prezentēja tās klases stundas laikā.
No vietējiem uzņēmumiem un iestādēm mūsu skolas “ēnotājus“ varēja sastapt loģistikas uzņēmumā „Light solutions,”, SIA “LDz Cargo", Daugavpils Olimpiskajā centrā, ,,Benu aptiekā”, Daugavpils domē, Daugavpils pilsētas pašvaldības policijā, SIA ”Dauktom”, portāla „gorod.lv” telpās, uzņēmumā ,,Sadales tīkli” un pat Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā. Sarakstu var papildināt ar šuvējas, medmāsas, skolotāja, ārsta, pārdevēja, pavāra, vetārsta, nekustamā īpašuma vērtētāja un projektēšanas inženiera profesiju .
Daži ēnotāji uz Ēnu dienas norises vietu mēroja tālāku ceļu, Rīgā skolēni varēja uzzināt, kā darba diena rit a/s “Swedbank” finanšu vadītājam, iepazinās arī ar tiesnešu ikdienu Rīgas rajona tiesā un projektu vadītāja darbu JA (Juniour Achievement Joung enterprise).
Atskatoties uz aizvadīto Ēnu dienu, skolēni atzīst, ka par atsevišķām profesijām bijis pavisam cits priekšstats, redzētais licis pārskatīt savus stereotipus, tāpēc daudzi izteica vēlmi nākamajā gadā atkal piedalīties Ēnu dienas pasākumos.
Pedagoģes - karjeras konsultantes Olga Jermolajeva, Oksana Jurāne
Katra cilvēka potenciāls ir cieši saistīts ar paša izvēli, tāpēc pirmais solis ir iepazīties ar profesiju dažādību un karjeras iespējām jau skolā. Tāda iespēja bija mūsu 5.-6.klašu audzēkņiem, ar kuriem skolas karjeras konsultantes un bibliotekāre Rita Vasiļonoka 1. februārī novadīja spēli „Profesiju pasaule”.
Pirmais konkurss bija saistīts ar Latvijas Republikas prezidentu profesijām. Bijām iepriecināti par to, ka mūsu skolēni daudz ko zina par valsts prezidentiem.
Fotokonkurss parādīja, ka skolēni labi orientējas profesiju pasaulē.
Viens no grūtākajiem konkursiem bija saistīts ar profesijas darba aprīkojumu. Šajā konkursā tika izmantota balsošanas sistēma, ar to tikt skaidrībā skolēniem palīdzēja Rita Vasiļonoka.
Pēdējais konkurss ļāva skolēniem parādīt savu radošo potenciālu, tas bija „Mēmais šovs”.
Mūsu spēlē piedalījās arī komandas līdzjutēji, viņi pildīja dažādus uzdevumus un pelnīja punktus savai komandai.
Liels paldies spēles dalībniekiem, līdzjutējiem un klašu audzinātājiem par atbalstu! Uzvaru svinēja 5.a klases komanda.
Oksana Jurāne
Olga Jermolajeva
Š.g. 25.janvārī PIKC Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolā “Saules skola” ESF projekta „Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros notika seminārs karjeras konsultantiem, skolotājiem un skolēniem “Dizaina nozares potenciāls un attīstības perspektīvas”, kurā dalībnieki iepazinās ar dizaina nozari, tās profesijām un nozares attīstības perspektīvām, kā arī saņēma informāciju par izglītības apguves iespējām.
Semināra laikā tika organizētas dizaina darbnīcas „Iepazīsti dizaina izglītības dažādību!”, kurās darbojās skolēni.
Mūsu skolas skolēni arī piedalījās meistardarbnīcās: Sergejs Sokolovs (11.a) - foto dizaina darbnīcā, Anžela Zavjalova, Karīna Fiļipenko (10.a) – interjera dizaina darbnīcā. Sergejs iepazinās ar foto dizaina speciālistu profesijām, piedalījās foto sesijā. Savukārt meitenes iepazinās ar interjera dizaina speciālista profesiju, prakstiski izveidoja gaismas objektu-lampu no papīra un kartona. Visi skolēni iepazinās ar nepieciešamajām prasmēm un iemaņām, uzzināja par izglītības ieguves iespējām un darba tirgus iespējām foto un interjera dizaina jomā.
Pasākuma beigās dalībniekus gaidīja patīkams muzikāls priekšnesums.
Informāciju sagatavoja Oksana Jurāne
ESF projekta Nr.8.3.5.0/16./I/001 „Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros 12. un 15. decembrī Centa vidusskolas izglītojamie piedalījās pasākumā „Profesija kā svētki”.
Vēlēšanos tikties ar friziera un florista profesijas pārstāvēm izteica 6. klašu skolēni, bet uz tikšanos ar vizāžistu un stilistu devās 9. klašu skolēni.
Skolēniem bija iespēja uzzināt, kādas mācību organizācijas piedāvā iespēju mācīties par frizieri, stilistu, vizažistu un floristu. Speciālisti dalījās pieredzē ar meistarības noslēpumiem, kas iegūstami tikai pieredzes ceļā. Skolēni pastrādāja praktiski, veidojot Jaungada kompozīciju, kā arī iejutās dizaineru lomā. Īpašu prieku sagādāja tas, ka mūsu skolniece bija vizāžista modele!
Galvenā atziņa, ko izteica visas meistares, ka savs darbs ir jāmīl un jādara dzīvē tas, kas tev patīk un padodas.
Paldies organizatoriem par tādu interesantu un izzinošu pasākumu!
Informāciju sagatavoja Oksana Jurāne